Loading...
28.09.—04.10.2018

Nederlands Film Festival - Interactive Selectie 2018

Tijdens het Nederlands Film Festival 2018 host AG – samen met Impakt, centrum voor mediacultuur – de tentoonstelling van de tien interactieve mediaproducties die dit jaar kans maken op een Gouden Kalf voor Beste Interactive. Het thema van het Interactive-programma is Our Brave New World, waarbij de hoopvolle, utopische en duistere facetten van nieuwe beeld- en mediatechnologieën onder de loep worden genomen.

Behalve in de tien genomineerden projecten komt het thema Our Brave New World terug in de interactieve installatie Long Faces van Douwe Dijkstra en Dries Depoorter, gemaakt in opdracht van het NFF en Impakt. Ook zal een eerste versie van het werk The Movie Mirror van Studio Louter in opdracht van EYE vertoond worden. Kortom, kom deze gevarieerde selectie van VR en 360-video, webdocumentaires, transmediale producties en games bekijken, spelen en ervaren!

 

DANCE TONITE – Jonathan Puckey & Roel Wouters (Studio PuckeyMoniker & Google Data Arts Team)
Een open standaard maakt dat je via de alledaagse browser de altijd veranderende VR-videoclip van LCD Soundsystem kunt bekijken. Of zet een headset op en dans mee.

#DEARCATCALLERS – Noa Jansma (Noa Jansma Producties)
Nafluitende mannen op straat? Kunstenaar Noa Jansma vereeuwigde ze via een selfie voor een Instagram-account dat veel media-aandacht en reacties uitlokte.

ECHOES OF IS – Tessa Pope (Submarine Channel)
Interactieve webdocumentaire met onder meer twaalf aangrijpende verhalen van ‘ervaringsdeskundigen’ van de Islamitische Staat, van vluchtelingen tot ex-strijders, van kinderen tot achterblijvers.

DE INDUSTRIE – Mirka Duijn (Submarine Channel & VPRO)
Tik je postcode in bij deze interactieve documentaire en ontdek of je buurman of buurvrouw een xtc-lab of wietzolder heeft.

KIN – Arjan van Meerten & Sven Neve (House of Secrets)
Al sinds Donkey Kong en Mario is de platformgame een regelrechte klassieker. KIN brengt het genre naar VR.

MEET THE SOLDIER – Teddy Cherim (Wolfstreet | Creative AgencyHack The Planet)
Grensverleggende documentaire waarin twee vijandige Oegandese krijgers elkaar ontmoeten… in virtual reality.

DE MIGRANT – Anaïs López (Prospektor)
Transmediaal project op de scheidslijn van feit en fictie, over een opmerkelijke vogel met parallellen met een ongewenste vreemdeling.

DE STOEL VAN DE LAATSTE JAREN – Jessie van Vreden & Anke Teunissen (Pieter van Huystee Film & TV)
Virtual reality documentairedrieluik laat je dankzij een mix aan middelen ervaren hoe het voelt om in de laatste levensfase te zijn beland.

A TEMPORARY CONTACT – Sara Kolster & Nirit Peled (Arte France)
De twintigjarige Amanda reist vanuit New York City naar haar broer in de bajes, en jij reist in realtime met haar mee: WhatsApp als digitaal verhalenplatform.

VR WATERSNOODRAMP 1953 – Kuba Szutkowski (Studio Maslow & Streekmuseum Goeree-Overflakkee)
Museale installatie met daaraan gekoppeld een VR-streekverhaal dat je de historische watersnoodramp laat meemaken voor, tijdens en na de fatale komst van het water.

 

De uiteindelijke winnaar van het Gouden Kalf Beste Interactive werd bekendgemaakt tijdens het L’OR Gouden Kalveren Gala op vrijdag 5 oktober: #DEARCATCALLERS – Noa Jansma

www.filmfestival.nl/interactive/